Col·laborem en un projecte d’Aprenentatge i Servei amb l’Institut Montjuïc

Central Parc ha rebut la primera visita de l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Montjuïc a les parcel·les de la cooperativa al Parc Agrari del Baix Llobregat. Els i les joves que participen en el projecte d’Aprenentatge i Servei Transformem el valor dels aliments: innovació en el circuit alimentari ecològic s’han traslladat als nostres terrenys per conèixer més de prop l’agricultura ecològica.

El projecte, promogut per l’ONG Desos Opció Solidària, impulsora de la nostra cooperativa, va començar a finals de gener amb les primeres sessions a l’aula. La nostra responsable de producció, Mireia Cardona, ha estat l’última en visitar els nois i noies per explicar-los com s’elabora la planificació i el disseny agrícola dels camps i ensenyar-los en què consisteix la rotació de cultius.

Entre aquests conceptes, hem descobert que les plantes i les persones tenim molts paral·lelismes. Els cultius també necessiten nodrir-se, hidratar-se, oxigenar-se i tenir a prop altres plantes amb les quals s’estableix una bona compatibilitat. Els nois i noies han après també sobre el marc de plantació, és a dir, sobre les distàncies necessàries perquè cada planta tingui el seu espai vital per créixer. També han conegut els beneficis que s’obtenen de l’associació de diferents cultius i els que s’obtenen també a partir de preservar les males herbes als límits dels camps. Per acabar, han pogut prendre consciència dels coneixements previs necessaris per dur a terme una bona producció ecològica.

Coneixem els cultius plantats als terrenys de Central Parc

Una vegada assimilats els coneixements inicials i necessaris per aplicar en la visita al Parc Agrari, els grups de 3r de l’Institut Montjuïc han viatjat fins a Sant Boi per conèixer al responsable de formació de Central Parc, Jordi Bofill, encarregat de presentar dues de les finques de la cooperativa: Ferran Puig i Les Cabasses. En Jordi ha acompanyat l’alumnat durant la visita als terrenys de la cooperativa perquè observessin les dimensions de les parcel·les i descobrissin els sistemes de rec que s’hi utilitzen.

La visita ha començat amb una activitat en què els i les joves havien de calcular la superfície de carxofes plantades en una part de la parcel·la de Ferran Puig. L’alumnat ha calculat les distàncies a través de les seves passes o bé amb l’ajuda d’un metre. Una vegada analitzada l’àrea i tenint en compte el marc de plantació de les carxoferes han pogut esbrinar la quantitat de soques i, per tant, de carxofes que podríem obtenir a través d’aquell tros de terreny.

A partir dels resultats obtinguts, hem descobert els costos que implica la producció i a quin preu s’hauria de vendre el quilo de carxofes per no patir pèrdues econòmiques. D’aquesta manera, l’alumnat s’ha adonat de la importància de la planificació i també de la necessitat de comptar amb un ampli ventall de clients. Ara sabem que si tenim uns costos que el mercat no vol pagar, el tipus de cultiu escollit no serà rentable i s’haurà de substituir per un altre.

Com fem front a les plagues?

Els nois i noies també han pogut veure que la presència de plagues com el pugó causa pèrdues d’un 10% de la producció ecològica. Els i les joves han constatat que una forma d’afrontar la incidència de la plaga consisteix en plantar altres cultius que atreguin la plaga o bé un tipus d’insecte que la pugui atacar. En Jordi els ha parlat dels talps, un altre tipus de plaga característica de les carxoferes, que es mengen les arrels i destrueixen la viabilitat de la soca. No obstant, pel fet de ser una espècie protegida del Parc Agrari no podem disminuir la densitat de població de talps.

L’activitat també ha servit perquè els nois i noies s’adonessin de la vinculació que tenen els cultius amb l’entorn: el sòl, el tipus de rec, la flora i la fauna present. Els i les joves també han pres consciència de fins a quin punt l’elecció dels cultius pot modificar l’ecosistema i, alhora, com l’ecosistema pot alterar la producció.

Aquesta presa de contacte tan sols és la primera visita dels nois i noies de l’Institut Montjuïc al Parc Agrari. Els i les joves tornaran als terrenys de Central Parc per plantar i collir els seus propis enciams i ravenets. Les següents expedicions permetran a l’alumnat conèixer tot el procés de producció i comercialització que segueix un aliment.

Vols saber-ne més?

Aquesta activitat forma part del projecte d’Aprenentatge i Servei “Transformem el valor dels aliments: innovació en el circuit alimentari ecològic” que impulsem juntament amb DESOS a l’Institut Montjuïc gràcies al suport de l’Ajuntament de Barcelona. L’Aprenentatge i Servei entén l’acció pedagògica com una pràctica transformadora que vol empoderar l’alumnat per exercir una ciutadania activa i responsable. L’objectiu de l’Aprenentatge: conèixer el maneig de l’agricultura ecològica des de la planificació fins a la comercialització. L’objectiu del Servei: introduir les minves que es donen entre la producció i la comercialització alimentària dins del circuit de consum actual.